Cechy dobrego menedżera
W firmie, menedżer musi być szanowany.
Szacunek, jakim darzony jest przedsiębiorca, nie ma na celu zaspokojenia jego ego, ale osiągnięcie jego celów.
Ponieważ w dzisiejszych czasach szef nie może już zachowywać się jak wszechwładny tyran, ale musi sprzyjać pracy zespołowej.
Myśl o swojej władzy jako o skutecznym zarządzaniu, a nie zarządzaniu strachem.
Wpływ kryzysu na rolę menedżerów
Według badań naukowych bycie menedżerem w obecnym czasie nie jest łatwe.
Kontekst kryzysowy wymaga umiejętności utrzymania motywacji zespołu (42%) oraz zachowania spójności między nim (41%), tak aby nie działał na siebie wzajemnie.
Jak wynika z ich odpowiedzi, menedżerowie są świadomi, że są istotnym ogniwem w firmie i starają się odgrywać swoją rolę na wszystkich frontach.
Zdefiniuj, co rozumiesz pod pojęciem „szacunek”
Oprócz uprzejmości, szacunek jest pojęciem, które różni się w zależności od wrażliwości.
Sam fakt, że każdy ma swoją własną definicję szacunku, jest wystarczającym powodem, aby przedsiębiorca podał swoją wersję słowa „szacunek”.
Czy chodzi o pracę zespołową, szacunek dla własnego słowa czy zaangażowanie w życie społeczne?
Aby uniknąć wszelkich wątpliwości, należy jasno określić hierarchię wartości.
Bądź przekonany o wartości swojej pasji
Oczywiście, zawsze jest to bardziej uspokajające, aby śledzić kogoś, kto jest pasjonatem swojego zawodu i firmy.
On lub ona stymuluje ludzi wokół siebie, dając im niesamowitą siłę i energię.
Wszyscy mamy tę umiejętność w sobie, ale czasami musimy nad nią popracować, aby ją obudzić.
Nadaj sens temu, co robisz, aby poinformować o celach swoich ludzi.
Zachęcaj innych do doskonalenia się
Kiedy pracownicy przestają być zmotywowani lub produkcja spowalnia, czasami trzeba trochę potrząsnąć ludźmi.
Po to, aby pomóc im osiągnąć nowy poziom i dalej się rozwijać.
Wbrew powszechnemu przekonaniu, lider musi być gotów sam włożyć pracę – bez obawy, że zejdzie z piedestału.
W końcu Twoi pracownicy zawsze będą szanować tych, którzy ich inspirują.
Pamiętaj jednak, aby zachować otwarty umysł, ponieważ niektórzy mogą mieć trudności z tolerowaniem Twojej postawy.
Słuchaj więcej innych niż siebie
Słuchanie pracowników, którzy już myślą o tym, co im odpowiesz, nie jest słuchaniem.
Kiedy masz zamiar udzielać odpowiedzi zamiast słuchać, blokujesz kreatywność drugiej osoby i sprowadzasz ją do roli dworzanina lub wykonawcy.
Niektórzy ludzie lubią mówić, inni wylewać słowa, a jeszcze inni wolą słuchać słów innych niż rozwiązywać problemy.
Niestety, wiedza nie jest już w posiadaniu jednej osoby. Trzeba być otwartym na pomysły innych.
Takie jest też życie przedsiębiorcy.
Cechy menedżera na obecne czasy
Zapytani pracownicy o cechy menedżera w pracy, o to, co jest ważniejsze niż przed kryzysem, udzielili miarodajnych odpowiedzi.
Bez zaskoczenia odzwierciedlają całą paletę cech idealnego menedżera:
- słuchanie (67%),
- umiejętność wycofania się (57%),
- dostępność (52%),
- umiejętność wprowadzania innowacji (47%),
- zachęcanie do autonomii i inicjatywy (45%),
- dobre definiowanie misji (45%).
Z drugiej strony, pracownicy oczekiwali „jasnych celów” jako priorytetu (57%).